LAM3201 – Malay 3 – Tutorial – Sepuluh Budak Hitam

For lesson on 13 Feb:

Terjangkit

– Makcik Cindy menelefon saya pagi ini untuk memberitahu saya sepupu saya sedang di hospital kerana dia terjangkit H5N1 apabilanya bercuti-cuti di luar negara.

Tersekat

– Adik saya terperanjat dan menanggis kerana jarinya tersekat di antara bingkai pintu.

Panjat

– Saya tidak sabar untuk pelajaran pendidikan jasmani minggu lepas, kerana kami akan panjat dinding di padang sekolah.

Langgar

– Berita terkini yang dilaporkan pagi ini tentang lima kerata yang dilanggarkan dengan bas sekolah di jalan raya Lentor.

Bertapa

– Walaupun Ahmad ada peperiksaan esok, dia masih akan bertapa kerana itu aktiviti yang sangat penting untuknya.

Tuntut

– Corrinne sangat rajin dan suka menuntut pengetahuan di dalam sekolah.

One thought on “LAM3201 – Malay 3 – Tutorial – Sepuluh Budak Hitam

  1. 1a. insert bahawa before sepupu
    1b. apabilanya > apabila
    1c. bercuti-cuti > bercuti or berjalan-jalan

    3. lepas > depan (adakah dinding di padang?)

    4a. kerata > kereta
    4b. dilanggarkan > berlanggar
    4d. delete raya

    6. normally we say menuntut ilmu and menimba pengetahuan

    terima kasih

    Like

Leave a comment