LAM3201 – Malay 3 – Tutorial – Kuali Hitam

Buat ayat dengan kosa kata.

1) Memeluk = Hug

– Pagi ini saya rasa sangat gembira kerana saya bermimpi penyanyi kesukaan saya memeluk saya.

2) Perhatikan = observe/notice

– Sebelum saya terbang ke India, ibu saya katakan mesti perhatikan bila saya di sana.

3) Diserapi = absorbed/soaked

– Saya mesti mencuci kot makmal tiga kali kerana ia diserapi di dalam kimia berbau.

4) Ditikam = stabbed

– Ali terperanjat kerana dia melihatan kawan baiknya ditikam orang tua di lorong 6 semalam.

5) Disengat = stung

– Saya berlari dengan pantas ke klinik selapas saya disengat oleh seekor lebah.

6) Dikoyak = torn/scalded

– Cikgu memarahi saya semalam di dalam kelas kerana saya mentertawakan baju Christine yang dikoyak.

One thought on “LAM3201 – Malay 3 – Tutorial – Kuali Hitam

  1. Komen

    2. insert keselamatan after perhatikan and change bila to apabila
    3. change di dalam to bahan or cecair and insert yang before berbau
    4. melihatan > melihat
    5. selapas > selepas

    terima kasih

    Like

Leave a comment