LAM3201 – Malay 3 – Kerja Rumah untuk E-learning – Kuliah – (Minggu Lapan)

1) Merokok – membakar rampai dan bernafas ke dalam badan

2) Batuk – tekak sakit dan gatal

3) Berjumpa – bertemu

4) Memandang – mencari

5) Menjadi – mencapai sesuatu

6) Berdebar-debar – bunyi dentuman hati

7) Mendapat – dikurniakan

8) Menjalani – diberi sesuatu


Soalan 1: Mengapa suara perokok menjadi serak?
Jawapan 1: Suara perokok menjadi serak kerana dia merokok  untuk masa yang panjang.

Soalan 2: Mengapa isteri perokok berasa bimbang?
Jawapan 2: Isteri perokok berasa bimbang kerana dia tengok suaminya semakin berat, dan harap dia boleh lebih sihat.

Soalan 3: Perokok buat apa di luar klinik sebelum berjumpa dengan doktor?
Jawapan 3: Perokok memandang poster-poster dan gambar-gambar di dinding di luar klinik sebelum berjumpa dengan doktor.

Soalan 4: Bagaimana kita tahu perokok berasa takut di klinik?
Jawapan 4: Kita tahu perokok berasa takut di klinik kerana jantungnya berdebar-debar menanti giliran apabila dia sedang tunggu berjumpa doktor.

Soalan 5: Apa kata doktor kepada perokok selepas pemeriksaan?
Jawapan 5: Doktor kata kepada perokok selepas pemeriksaan tentang kemungkinannya mendapat penyakit barah kerongkong.


Nouns that may or may not accompany the following verbs:

1) Merokok  = Smoking
Salah: Saya merokok rokok setiap hari kerana itu hobi saya. (Contoh sahaja)
– cannot say I smoke the cigarette, the noun in this case is redundant.
Betul: Saya merokok setiap hari kerana itu hobi saya.

2) Batuk = Cough
– Ibu kata saya mesti berehat atau saya akan terus batuk.

3) Berjumpa = Meet
– Saya kata minta maaf kepada kawan saya kerana saya terlambat berjumpanya di pasar raya.

4) Memandang = View
– Ibu kata dengan saya mesti bangun tidur yang awal untuk memandang matahari di taman.

5) Menjadi = Become
– Saya mesti rajin lagi jika saya hendak menjadi seorang doktor.

6) Berdebar-debar = throb
– Hati saya berdebar-debar apabila saya nampak lelaki yang kacak.

7) Mendapat = get
– Ibu sangat gembira kerana saya mendapat keputusan terbaik.

8) Menjalani = undergo
– Saya sangat takut kerana esok bapa akan menjalani pembedahan yang susah di hospital.

Leave a comment